(61) 851-74-18 biuro@zgwrp.pl

25 kwietnia br. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie Pawła Gancarza, Podsekretarza Stanu w tym resorcie z przedstawicielami strony samorządowej i innymi uczestnikami rynku przewozów autobusowych.

Chociaż celem spotkania było wysłuchanie oraz omówienie propozycji interesariuszy, co do działań związanych z przeciwdziałaniem wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców mniejszych miejscowości, to skupiono się głównie na omówieniu funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w kontekście uwag, wniosków i propozycji branży, w tym skuteczności oddziaływania wsparcia udzielanego z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA) na rynek przewozów drogowych.

Uczestnicy spotkania w większości pozytywnie ocenili funkcjonowanie FRPA podkreślając, że dofinansowanie z funduszu jest istotnym wsparciem dla rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Wskazali przy tym jednocześnie na potrzebę korekty niektórych przepisów oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, tak aby wzmocnić nie tylko efektywność alokacji środków funduszu, a jednocześnie poprawić ramy prawne organizacji rynku transportu zbiorowego w Polsce.

Jednakże biorąc pod uwagę zamierzoną tematykę spotkania Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej (ZGWRP) niezmiennie zaznacza, że zgodnie z badaniami Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa, 25,8 proc. polskich wsi nie ma bezpośredniego połączenia autobusowego lub kolejowego z miejscowością gminną. Co ciekawe po likwidacji przewozów PKS w 500 gminach takich wsi przybyło, a w przypadku 357 gmin średni czas dojazdu do miasta wojewódzkiego jest dłuższy niż dwie godziny. Co ciekawe w Polsce jest ponad 700 gmin, w których nie ma wsi wykluczonych komunikacyjnie.

Należy przy tym pamiętać, że gminy wiejskie mają trudne zadanie, gdyż rozproszony układ osadniczy bardzo komplikuje skomunikowanie wszystkich miejscowości, a operatorzy i przewoźnicy niechętnie podejmują się obsługi nierentownych połączeń.

Z wypowiedzi wiceministra Pawła Gancarza jednoznacznie wynikało, że Ministerstwo Infrastruktury dostrzega potrzebę rewizji przepisów o przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu i zasad wykonywania publicznego transportu zbiorowego, w tym funkcjonowania FRPA.

Na bazie zgłoszonych uwag i spostrzeżeń resort ma przeprowadzić analizę i ocenę efektywności omawianych przepisów oraz przedstawi takie rozwiązania, które sprostają oczekiwaniom wszystkich podmiotów uczestniczących w rynku publicznego transportu zbiorowego.

Podczas spotkania ZGWRP reprezentował Mariusz Marszał, Doradca Przewodniczącego ds. Legislacyjnych i Programowych.

Wyświetlono 35 , dzisiaj 1
Skip to content