18 grudnia 2025 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej zawetował Ustawę z dnia 21 listopada 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (UD 220, druk sejmowy 1857).
Co o wecie powiedział Prezydent RP?
Prezydent Karol Nawrocki tak argumentował swoją decyzję (z nagrania udostępnionego na stronie prezydent.pl):
„… W pałacu prezydenckim zorganizowaliśmy specjalne konsultacje z ekspertami, nauczycielami, organizacjami oświatowymi i rodzicami. Po rozmowach z nimi, po ich apelach, nie mogę wyrazić zgody na taką ustawę. To reforma prowadząca do chaosu, ideologizacji szkoły i eksperymentowania na całych rocznikach dzieci.
Polska szkoła potrzebuje spokoju, wiedzy i stabilności a nie nieprzemyślanych, chaotycznych zmian, które zaraz po wprowadzeniu trzeba będzie poprawiać, bo zamiast polepszyć – tylko pogorszą sytuację. Tak było z wprowadzeniem tak zwanej edukacji zdrowotnej czy szkodliwej rezygnacji z prac domowych. Z tą ustawą byłoby tak samo.
Edukacja to inwestycja w przyszłość narodu. Tu nie ma miejsca na przygotowane w ten sposób rozwiązania. Nie mówię, że polska szkoła nie potrzebuje zmian. Potrzebuje, ale niech to będą systemowe dobre rozwiązania, które złe rzeczy zamieniają na lepsze, a nie na jeszcze gorsze”.
Jakie zmiany miała wprowadzić zawetowana ustawa?
Warto odnotować, że zawetowana „ustawa oświatowa” wprowadzała reformę pt. „Kompas Jutra” (zwaną też reformą 26), czyli zakładała sukcesywne wdrażanie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego od roku szkolnego 2026/2027 w przedszkolach oraz w klasach I i IV szkoły podstawowej, a od roku szkolnego 2027/2028 w klasach I szkół ponadpodstawowych.
Wprowadzała też m.in.:
– zmiany w zakresie nadzoru pedagogicznego, w tym rezygnację z obowiązku opiniowania przez kuratora oświaty arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek,
– podwyższenie wysokości opłaty wnoszonej z wnioskiem o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego,
– zwiększenie kwoty dotacji podręcznikowej.
Zawetowana nowelizacja przepisów oświatowych przywracała także, od roku szkolnego 2026/2027, kwietniowy termin przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Rezygnowała z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego jako alternatywy dla egzaminu z języka obcego nowożytnego.
