W dniach 31.01-01.02.2013r. odbywała się w Parlamencie Europejskim w Brukseli 99. sesja plenarna Komitetu Regionów UE. Uczestniczyli w niej członkowie Zarządu ZGW RP, wójtowie Jerzy Zająkała i Leszek Świętalski, będący przedstawicielami Polski w Komitecie Regionów UE. Gośćmi specjalnymi sesji plenarnej Komitetu byli: Lucinda CREIGHTON, minister spraw europejskich Rządu Irlandii, która w imieniu prezydencji irlandzkiej zaprezentowała priorytety prezydencji, Joaquín ALMUNIA, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za sprawy konkurencji.
Porządek obrad obejmował przyjęcie opinii, z których niektóre prezentuję z krótkim opisem:
1. Europejska przestrzeń  badawcza
Sprawozdawca: Grigorios ZAFEIROPOULOS (radny regionu Attyka,  Grecja/PPE) 
Władze lokalne i regionalne powinny promować badania i innowacje  oraz zwiększać ich wpływ społeczno-gospodarczy. Mogą one odgrywać ważną rolę w  rozwijaniu europejskiej przestrzeni badawczej poprzez wspieranie partnerstw  publiczno-prywatnych. Przyczyni się to do stworzenia większej liczby miejsc  pracy na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz poprawi zdolności operacyjne i  skuteczność sektora publicznego i prywatnego. Zaznaczamy potrzebę lepszej  koordynacji i synergii między lokalnymi, regionalnymi, krajowymi i europejskimi  transgranicznymi strategiami w dziedzinie badań i innowacji. Powinno to  obejmować usunięcie przeszkód prawnych i biurokratycznych. Niezbędny jest  otwarty dostęp do badań objętych finansowaniem, aby unikać powielania wysiłków  włożonych w prowadzenie badań.
2. Strategia UE na rzecz wyeliminowania handlu  ludźmi na lata 2012-2016
Sprawozdawca: Jelena DRENJANIN (członkini rady  miejskiej Huddinge, Szwecja/PPE)
3. Wzmocnienie obywatelstwa UE poprzez  propagowanie praw wyborczych obywateli UE
Sprawozdawca: György GÉMESI  (burmistrz miasta Gödöllő, Węgry/PPE)
4. Tworzenie większej synergii między budżetami  unijnym, krajowym i władz niższego szczebla
Sprawozdawca: Rhodri GLYN THOMAS  (członek Zgromadzenia Narodowego Walii, Zjednoczone Królestwo/EA)
Podkreślamy  następujące kwestie:
- Synergie w zakresie budżetu to inne zagadnienie do dyskusji niż wielkość i struktura budżetu UE.
- Poziom odpowiedzialności na szczeblu władz lokalnych i regionalnych (niższym niż krajowy) jest olbrzymi, szczególnie w obszarach kluczowych dla stymulowania wzrostu (edukacja, rozwój gospodarczy, środowisko, społeczności itp.).
- Efekt dźwigni i efekt mnożnikowy budżetu UE jest niezwykle istotny, zwłaszcza z punktu widzenia znaczenia dla inwestycji publicznych w kontekście kryzysu. Można by wprowadzić ulepszenia w zakresie uproszczenia i elastyczności, ułatwiając korzystanie z różnych źródeł finansowania UE. Istnieją jednak obawy, iż niektóre środki nie są pomocne (np. warunkowość makroekonomiczna / ocena skuteczności funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych). Budżet UE to tylko niewielki element całej struktury; jeśli chcemy zrealizować cele strategii „Europa 2020″, konieczna jest mobilizacja funduszy na szczeblu niższym niż krajowy.
- Obecne dyskusje na temat unii fiskalnej i budżetu cierpią na brak deficytu demokratycznego ze względu na niedostateczne zaangażowanie władz samorządowych.
- Należy uznać szereg podstawowych zasad i przestrzegać ich (autonomia fiskalna, większa wydajność procesów, przejrzystość i partnerstwo).
- Należy zająć się barierami pojawiającymi się w kontekście osiągania synergii  (w tym niedopasowaniem harmonogramów i procesów budżetowych, brakiem  porównywalnych danych na poziomie terytorialnym itp.).
 Wzywamy Komisję Europejską do opublikowania w 2013 r. zielonej księgi poświęconej synergii.
5. Lepsze zarządzanie jednolitym  rynkiem
Sprawozdawca: Markku MARKKULA (członek Rady Miasta Espoo,  Finlandia/PPE) 
Aby zapewnić skuteczne wdrażanie unijnych przepisów  dotyczących jednolitego rynku, proponuje się, by państwa członkowskie bardziej  zdecydowanie zobowiązały się do ich wprowadzania i współpracy z Komisją na  etapie wdrażania.
Wybór kluczowych obszarów jest właściwym krokiem; sektor  energii oraz rynek cyfrowy to ważne priorytety.
Jeśli chodzi o opracowywanie,  wdrażanie, zastosowanie i egzekwowanie przepisów, Komisja proponuje, by w  stosownych przypadkach wybierano jako instrument rozporządzenie zamiast  dyrektywy, zwłaszcza gdy nie ma potrzeby zapewniania dodatkowej swobody przy  wdrażaniu proponowanych unijnych przepisów. Ostrzegamy jednak, że zignorowanie  zasady pomocniczości może prowadzić do problemów na etapie wdrażania. Ponadto  niezbyt dobra jakość uregulowań wpływa negatywnie na legitymację UE w oczach  opinii publicznej i przedsiębiorstw. Przykładowo, przepisy dotyczące zamówień  publicznych w praktyce ograniczyły zakres decyzyjny państw członkowskich i  samorządów lokalnych w kwestii organizacji własnej działalności.
6. Statut i finansowanie europejskich partii  politycznych i europejskich fundacji politycznych
Sprawozdawca: István  SÉRTŐ-RADICS (burmistrz miejscowości Uszka, Węgry/ADLE)
7. Wiedza o morzu 2020: od mapowania dna  morskiego do prognozowania oceanicznego
Sprawozdawca: Arnold HATCH (członek  rady miejskiej Craigavon, Zjednoczone Królestwo/NI)
8. Niebieski wzrost – szanse dla  zrównoważonego wzrostu w sektorach morskich
Sprawozdawca: Adam BANASZAK  (radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Polska/EA)
Podkreślamy, że  koncepcja niebieskiego wzrostu opiera się na założeniu, iż morza, wybrzeża i  oceany mogą odgrywać kluczową rolę w pokonywaniu wielu obecnych wyzwań, czemu  towarzyszyć powinna inteligentna specjalizacja. Niemniej zrównoważony rozwój  niebieskiej gospodarki musi odbywać się z poszanowaniem środowiska i  różnorodności biologicznej. Odnotowujemy, że w komunikacie Komisji nie  uwzględniono szeregu obszarów gospodarki morskiej, takich jak transport czy  przemysł stoczniowy. Zgadzamy się, że energia morska to sektor o mocnej pozycji  a fundusze unijne stanowią ważne instrumenty stymulujące tę gałąź gospodarki.  Jednakże należy zwrócić szczególną uwagę na wpływ na środowisko struktur  związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych. Zwracamy też uwagę na  rozwój mniejszych portów morskich. Odnotowujemy, iż rozwój akwakultury, wraz ze  wzrostem produkcji w oparciu o poszanowanie środowiska, równowagi ekologicznej i  różnorodności biologicznej, będzie miał pozytywny wpływ na większą konsumpcję  ryb. Wyrażamy jednak obawy w związku z propozycjami dotyczącymi genetycznie  modyfikowanych organizmów morskich. Trzeba wspierać akwakulturę przy pomocy  funduszy unijnych. Wspominamy o znaczeniu turystyki i twierdzi, że w nowych  perspektywach finansowych na lata 2014-2020 należy wspierać i promować  inicjatywy łączące ochronę wybrzeży z budowaniem infrastruktury  turystycznej.
9. Energia odnawialna: ważny uczestnik  europejskiego rynku energii
Sprawozdawca: Witold STĘPIEŃ (marszałek  województwa łódzkiego, Polska/PPE)
W swym obecnym kształcie dyrektywa w  sprawie energii odnawialnej 2009/28/WE ma zapewniać osiągnięcie celów w zakresie  energii odnawialnej do 2020 r. Opracowanie planu działań po roku 2020  przewidziane jest na 2018 r. Niemniej istnieją obawy co do rozwoju polityki po  2020 r. Jeśli UE nie podejmie już teraz działań, by zapewnić ramy legislacyjne  po 2020 r., istnieje ryzyko, że zastosowanie energii ze źródeł odnawialnych  ulegnie znacznemu zmniejszeniu z uwagi na przeszkody i jej wysoki koszt w  porównaniu z paliwami kopalnymi.
Wskazujemy, że polityce unijnej brakuje  koordynacji i wzywa do utworzenia prostych systemów wsparcia, jednolitych dla  całej UE. Jesteśmy przekonani, że subsydia spełniły swoją pierwotną funkcję,  lecz ostrzegamy przed ich dalszym stosowaniem, gdyż powodują one wzrost cen i  prowadzą do zakłóceń na rynkach.
10. Wytyczne dotyczące regionalnej pomocy państwa  na lata 2014-2020
Sprawozdawca: Jean-Paul DENANOT (przewodniczący Rady  Regionalnej Limousin, Francja/PSE)
11. Najbardziej oddalone regiony UE w świetle  strategii „Europa 2020″
Sprawozdawca: Malcolm MIFSUD (burmistrz miasta Pietà,  Malta/PPE)
12. Rola władz lokalnych i regionalnych w  promowaniu wzrostu gospodarczego i działaniu na rzecz tworzenia miejsc  pracy
Sprawozdawczyni: Maria Luisa COPPOLA (członkini Rady Regionalnej,  region Veneto, Włochy/PPE)
Tworzenie miejsc pracy to jedno z pilniejszych  zadań Unii w kontekście pokonywania kryzysu gospodarczego. Bezrobocie osiągnęło  rekordowy poziom ponad 10% siły roboczej. Komisja przygotowuje pakiet zaleceń –  zarówno ogólnych, jak i sektorowych – dotyczących najlepszych sposobów  stymulacji popytu na pracowników i wsparcia osób szukających pracy. W  opinii:
– Wskazujemy, że osiągnięcie celów strategii „Europa 2020″ wymaga  zapewnienia niezbędnej elastyczności władzom lokalnym i regionalnym w  definiowaniu priorytetów i programów pobudzających wzrost.
– Przypominamy, że  wprawdzie sektor usług rozwija się, lecz tradycyjne sektory przemysłowe i  wytwórcze zasługują na więcej uwagi.
– Proponujemy ukierunkowanie wsparcia  kształcenia w tej dziedzinie na pracowników powyżej 55. roku życia, zważywszy,  że sektor ICT jest młody i rozwija się zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami  rynku.
Poza opiniami zostały także przyjęte rezolucje w następujących sprawach:
- Rezolucja w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego polityki spójności, której sprawozdawcą był Marek WOŹNIAK (marszałek województwa wielkopolskiego)
- Rezolucja w sprawie zrównoważonej przyszłości dla Europejskiej Unii Gospodarczej i Walutowej
- Rezolucja w sprawie gwarancji dla młodzieży.
Raport przygotował:
Jerzy Zająkała, wójt  gminy Łubianka,
członek Zarządu ZGW RP,
członek Komitetu Regionów  UE

