Na posiedzeniu Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu samorządowcy rozmawiali z wiceministrami edukacji o tym, jak usprawnić podejmowanie decyzji w sprawie pracy szkół w dynamicznie zmieniającej się sytuacji epidemii.
Podczas spotkania samorządowcy rozmawiali z wiceministrami edukacji i nauki – Marzeną Machałek oraz Maciejem Kopciem m.in. o tym, jak usprawnić podejmowanie decyzji w sprawie pracy szkół w dynamicznie zmieniającej się sytuacji pandemii. Jak zapewnił wiceminister Kopeć, posiedzenia rządowego zespołu kryzysowego odbywają się praktycznie codziennie i głosy samorządowców z Komisji Wspólnej zostaną tam przedstawione.
Samorządowcy zgłosili wiele postulatów dotyczących różnych dziedzin organizacji pracy szkoły i nauczania w czasie pandemii:
- wprowadzenia zmiany trybu pracy szkół podstawowych w strefie żółtej i czerwonej tak, by starsze klasy szkół podstawowych przeszły na tryb zdalny, co pozwoli dłużej utrzymać stacjonarne nauczanie młodszych klas (które dużo mocniej angażuje rodziców i powoduje konieczność ich przechodzenia na zasiłek); umożliwienie Sanepidowi wydawania pozytywnych decyzji w tej sprawie jeszcze przed wydaniem stosownego rozporządzenia – dzięki temu w szkołach będzie mniej uczniów i będą one mogły dłużej funkcjonować w zwykłym trybie;
- w przypadku szkół ponadpodstawowych znajdujących się w żółtej strefie – wprowadzenie zasady, że klasy pierwsze oraz maturalne uczą się stacjonarnie, w pozostałe – zdalnie. W przypadku strefy czerwonej należy umożliwić w nieodległej przyszłości przynajmniej stacjonarne konsultacje z przedmiotów maturalnych, a także z przedmiotów egzaminacyjnych w starszych klasach szkół podstawowych, co pozwoli uniknąć słabych wyników egzaminów;
- dostosowania (czyt. uszczuplenia) programów szkolnych do obecnej sytuacji, by była realna możliwość ich zrealizowania w zdalnym trybie nauczania, zwłaszcza gdy lekcje zdalne często są skracane z 45 do 30 minut;
- przygotowania rozwiązań w sprawie przechodzenia szkół i przedszkoli w inny tryb pracy ze względu na objęcie nauczycieli izolacją lub kwarantanną. Jak mówiła przedstawicielka Lublina, są szkoły, w których w obecnej chwili nie da się zorganizować zajęć ze względu na nieobecność wielu nauczycieli;
- rozwiązania kwestii zwiększonych kosztów finansowych dla samorządów, związanych z przechodzeniem nauczycieli na kwarantannę lub izolację i koniecznością opłacania zastępstw.
Zespół ustalił też, że w połowie grudnia odbędzie się dyskusja o kompetencjach kuratorów oświaty i kompetencjach jednostek samorządu terytorialnego dotyczących organizacji pracy szkół – wywołana zachowaniem małopolskiej kurator oświaty, która zdaniem samorządowców przekroczyła swoje uprawnienia, zwracając się do wojewody ze skargą na burmistrza Wieliczki, która miałaby skutkować jego odwołaniem lub wprowadzeniem zarządu komisarycznego.