W 2026 r. zaczną w pełni obowiązywać przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz fakturowania elektronicznego. W związku z tym, wszyscy podatnicy – w tym jednostki samorządu terytorialnego (JST) – zobowiązani są podjąć czynności przygotowawcze mające na celu wdrożenie nowego systemu fakturowania. W odpowiedzi na to wyzwanie Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej (ZGWRP) wraz z Michałem Kostrzewą, partnerem kierującym Działem Prawa Podatkowego w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp.k. w Poznaniu zapraszają do udziału w webinarium pt. „KSeF w małej i średniej gminie”. Wydarzenie, które odbędzie się w ramach Forum Skarbników Gmin Wiejskich, zostało zaplanowane na 9 października 2025 r. na godz. 11:00. Udział w webinarium dla przedstawicieli gmin członkowskich jest bezpłatny. Planowany czas trwania spotkania to 1,5-2 godziny. Zgłoszenia będą przyjmowane do 7 października br. (wtorek).
„KSeF w małej i średniej gminie”, czyli o czym będzie mowa?
W trakcie webinarium przedstawione zostaną najistotniejsze założenia związane z Krajowym Systemem e-Faktur oraz obowiązkowymi e-fakturami. Przekazywane informacje będą w szczególności dotyczyć zasad funkcjonowania nowego systemu (sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur) oraz aspektów prawnych, technicznych i organizacyjnych, które samorząd powinien uwzględnić w procesie przygotowawczym.
W programie webinarium przewidziano omówienie następujących kwestii:
1. Nowy system fakturowania
a) Podstawy prawne.
b) Założenia dotyczące funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur i nowego sposobu fakturowania.
c) Etapy wprowadzania nowych zasad – 1 lutego 2026 r. oraz 1 kwietnia 2026 r.
d) Czym jest faktura ustrukturyzowana (tzw. e-faktura)?
e) Nowy sposób fakturowania w kontekście funkcjonowania JST.
2. Wdrożenie fakturowania ustrukturyzowanego w gminie
a) Aspekty techniczne, organizacyjne oraz informatyczne.
b) Przyjęcie rozwiązań dotyczących odbierania faktur ustrukturyzowanych i ich obiegu w jednostkach.
c) Przygotowanie merytoryczne pracowników – na co zwrócić uwagę?
d) Analiza konieczności zmian w obowiązujących umowach oraz stosowanych wzorcach dokumentów (w tym aspekt postępowań przetargowych).
e) Obowiązujące procedury wewnętrzne a nowy system fakturowania.
Kto przybliży tematykę?
Webinarium poprowadzi i z uczestnikami będzie dzielić się swoją wiedzą Michał Kostrzewa, radca prawny, ekspert w sprawach podatkowych. Prelegent na konferencjach, seminariach oraz szkoleniach organizowanych przez różne organizacje samorządowe, w tym ZGWRP. Specjalizuje się on w sprawach związanych z rozliczeniami JST oraz spółek komunalnych w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od nieruchomości.
W ramach bieżącej praktyki przede wszystkim doradza jednostkom samorządu w sprawach związanych z optymalnym rozliczaniem podatku od towarów i usług, rozliczania zadań powierzanych do realizacji spółkom komunalnych, a także w sprawach realizacji samorządowych projektów inwestycyjnych, w tym finansowanych ze środków zewnętrznych.
Jak wziąć udział w webinarium pt. „KSeF w małej i średniej Gminie”?
Osoby zainteresowane udziałem w webinarium proszone są o dokonanie zgłoszenia na adres e-mail Związku: biuro@zgwrp.pl. W zgłoszeniu prosimy o podanie również nazwy reprezentowanej Gminy. Link umożliwiający udział w spotkaniu zostanie przesłany na wskazany przez Państwa adres mailowy w terminie późniejszym. Na zgłoszenia czekamy do 7 października br. (wtorek).
Wymagania techniczne, które należy spełnić, by móc uczestniczyć w spotkaniu na platformie VMS:
- Urządzenie z systemem operacyjnym co najmniej MS Windows 8, Android 7, iOS 10;
- Łącze internetowe o przepustowości najwolniejszego strumienia co najmniej 2 Mbps;
- Przeglądarka WEB Mozilla Firefox lub Google Chrome, w wersji aktualnej lub dwóch poprzednich bądź innej w pełni wspierającej WebRTC.
Zalecamy wyłączenie mikrofonów i kamer w Państwa urządzeniach podczas spotkania i zachęcamy do korzystania z dobrej jakości połączenia internetowego!